Friday 2 September 2011

Siapakah orang yang bijak

Menurut Ibnu Sina, orang bijak ialah orang yang bersifat zuhud, abid dan arif. Zuhud ialah mengasingkan diri dari kemewahan dunia, abid ialah tekun melakukan perkara-perkara ibadah kepada Allah dan arif ialah menggunakan kekuatan logik dalam menyingkap halangan-halangan kebenaran bagi mencapai hakikat.

Zuhud jangan disalahertikan dengan membuang dunia tetapi lebih kepada sikap yang dunia atau harta benda tidak mempengaruhi kehidupannya. Mereka menggunakan harta untuk mencari pahala dengan bersedekah dan sebagainya. Melalui harta mereka mencari ilmu kerana ilmu menjaga kita tetapi harta kita yang jaga dia. Itu beza antara ilmu dan harta.

Abid pula ialah ahli ibadah yang meletakkan seluruh hidupnya kerana Allah, setiap apa yang dia lakukan baik ritual (ibadah khusus) atau kerja-kerja harian kalau diniatkan kerana mencari redha Allah, maka ianya menjadi ibadah. Hubungan yang tersangat kuat dengan Allah dan yang sangat penyayang sesama manusia.

Arif dalam tindakan dan pandangan, selalu menggunakan akal logik dan rasional dalam menghadapi hidup dan kehidupannya. Tidak terbawa-bawa atau terpengaruh dengan suasana jahiliah. Bertindak atas dasar kebenaran kerana kebenaran itu berasal dari Allah dan berpandukan Al-Qur’aan dan Al-Hadith yang shoheh.

Lawan kepada orang bijak ialah orang bodoh. Ciri-ciri orang bodoh disebut dalam ayat 22, Surah Al-Anfaal;

“Sesungguhnya binatang (machluk) yang seburuk-buruknya pada sisi Allah ialah orang-orang yang pekak dan tuli yang tidak mengerti apa-apa pun”.


Secara jelasnya manusia yang paling buruk di sisi Allah ialah manusia yang tidak mahu mendengar, menuturkan dan memahami kebenaran. Mereka menutup mata dan telinga mereka terhadap fakta yang jelas berada di hadapan mereka.

Bodoh adalah salah satu penyakit hati yang sangat merbahaya dan sangat menakutkan akibatnya. Tetapi selalunya dan kebanyakan penderita penyakit ini tidak merasa kalau dirinya sedang terjangkit penyakit berbahaya ini. Oleh sebab penyakit bodoh inilah muncul penyakit-penyakit hati yang lain seperti iri, dengki, riya, sombong, ujub (membanggakan diri) dan lainnya.

Karena kebodohan ini adalah sumber segala penyakit hati dan sumber segala kejahatan. Kebodohan ini penyakit hati yang berbahaya lebih dahsyat dibanding penyakit badan. Karena puncak dari penyakit badan berakhir dengan kematian, adapun penyakit hati akan menjadikan penderitanya kepada kesengsaraan dan kebinasaan yang kekal. Manusia yang terkena penyakit ini hidupnya hina dan sengsara di dunia dan juga di akhirat.

Allah SWT banyak menyebutkan dalam Al-Quran tentang tercelanya dan hinanya serta balasan dan akibat bagi orang-orang yang bodoh yang tidak mahu tahu tentang ilmu agama di dunia dan akhirat. Diantaranya Allah menyatakan dalam surat Al-Furqon, ayat 44, “Apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar dan memahami (kebenaran)?. Mereka itu tidak lain hanyalah seperti binatang ternak malah lebih sesat jalannya (dari binatang ternak itu)”.

Jadi, apakah sikap kita terhadap orang-orang yang tidak menerima kebenaran ini atau dalam kata lain, sikap kita terhadap orang-orang bodoh? Panduan dalam Al-Furqon, ayat 63 adalah sangat jelas;

“Dan (hamba-hamba yang baik dari Tuhan) Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas muka bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka (dengan kata-kata yang tidak sopan), mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan”.

Orang-orang yang bijak ialah orang-orang yang faham bahwa setiap kehidupan akan akhirnya menemui kematian, tidak guna harta yang dikumpulkan itu jika harta itu akan membawa dosa ketika kembali kepada Allah nanti. Harta yang kita sedekahkan itulah yang akan menjadi modal kita diakhirat nanti. Menjadi pahala yang mendapat laba yang berterusan. Mereka yang ditinggalkan, bekalkan dengan ilmu kerana ilmu akan menjaga mereka, jika dibekalkan dengan harta, ianya akan menjadi masaalah kerana manusia sanggup berbunuh-bunuhan kerana harta yang sedikit. Merenggangkan tali silaturahim antara keluarga kerana harta, namun jika harta itu boleh dimanfaatkan oleh pihak yang memerlukan seperti anak-anak yatim, orang-orang miskin dan sebagainya, pahala buat kita akan mengalir seperti sungai yang tidak pernah kering.

Sama-samalah kita berdoa agar Allah memasukkan kita ke dalam golongan orang-orang yang bijak dan dijauhi Allah daripada golongan orang-orang yang bodoh yang buta dan tuli terhadap kebenaran Allah.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 3 September 2011.

No comments: