Wednesday 15 August 2012

Huffaz Al-Quraan suara alunan mereka merdu

Rasa sejuk hati dan tenang jiwa bila berimamkan seseorang hafiz (hafal Al-Qur’an). Bacaannya mengalunkan suara merdu dan berirama indah. Terasa ingin lama sekali menikmati suasana itu.

Solat Magrib, Isya dan tarawikh bulan Ramadhan Kareem kali ini agak puas kerana ramai huffaz yang mengimamkan solat wajib dan tarawikh silih berganti. Saya sendiri sangat terkesan dengan cara mereka membaca ayat-ayat suci itu dengan tertib dan teratur. Hampir semua huffaz yang mengimamkan solat mempunyai nada suara dan intonasi yang hampir sama, suara mereka lembut dan menghanyutkan. Mungkin ada cara tertentu mereka menghafal Al-Qur’an. Semoga ada diantara empat belas (14) cucuku kini menjadi hafiz yang dapat menyejukkan hati atuk dan eyangnya. Amin!.

Rata-rata yang saya perhatikan para huffaz bertubuh kurus dan berperwatakan sopan. Bentuk badan dan perwatakan yang demikian adalah hasil daripada didikan Al-Qur’an yang mereka baca setiap saat. Oleh kerana mereka menghafal Al-Qur’an jadi setiap saat mereka ingat setiap huruf Al-Qur’an dengan jelas dan menjadi wirid harian mereka. Alangkah indahnya hidup yang demikian. Mereka akan dapat memberikan syafaat kepada sepuluh (10) orang pilihan mereka di akhirat nanti. Semoga setiap keluarga muslim di dunia ini mempunyai seorang hafiz di dalam keluarga mereka agar semuanya dapat selamat dari siksaan api neraka.

Apakah semangat untuk menghafal Al-Qur’an ada dalam jiwa setiap muslim kini? Ini suatu persoalan berat yang perlu kita fikirkan bersama. Kita perlu melhat Al-Qur’an sebagai panduan hidup Islami yang dapat memimpin ummat Islam ke arah jalan kebenaran. Membina masyarakat madani dan menjana negara yang dirahmati. Terdapat begitu banyak pusat-pusat tahfiz Al-Qur’an yang memerlukan perhatian dan bantuan kita.

Sangat berpandangan jauh sesiapa yang menumpukan ke arah ini dengan menghantar anak-anak atau cucu-cucu mereka ke pusat-pusat tahfiz Al-Qur’an kerana pandangan mereka begitu jauh iaitu ke akhirat. Jangan pula kita berlumba-lumba menghantar anak-anak atau cucu-cucu kita ke kelas-kelas musik atau karaoke yang tujuannya tidak jelas dan tidak mengarah kepada mencintai Allah SWT. Rebutlah akhirat dan kita akan mendapat dunia sekaligus. Ahli-ahli ilumuan Islam silam seperti Ibnu Sina, Ibnu Rusy, Ibnu Taimiyyah, Al-Khawarizmi dan lain-lain merupakan huffaz yang terbilang. Mereka pakar dalam bidang-bidang perubatan, matematik, astronomi, undang-undang dan lain-lain. Mereka memperolehi dunia dan sekaligus akhirat.

Barang siapa yang mahukan dunia mestilah berilmu dan barang siapa yang inginkan akhirat hendaklah dengan ilmu, juga kalau inginkan kedua-duanya juga dengan ilmu (maksud sebuah Hadith). Hidup tanpa ilmu tidak akan bermakna dan setiap ilmu hendaklah dimulai dengan mengenali Al-Qur’an terlebih dahulu kerana Al-Qur’an merupakan garis besar panduan hidup dan melalui akal yang Allah berikan kepada kita, kita dapat memperdalamkan setiap ilmu tersebut secara teknikal dan mendalam kemudian.

Mujahadah mencintai Allah merupakan gerak kerja yang berat dan membebankan kepada manusia yang tidak mahu mencari kebaikan di dunia atau pun di akhirat. Kenapa mereka boleh menghabiskan masa berjam-jam dalam hal-hal yang melalaikan berbanding menghabiskan masa dalam hal-hal yang menuju kepada cinta kepada Allah yang lebih kekal. Paling kurang mereka dapat membahagi masa yang seimbang antara keperluan akhirat dengan keperluan dunia, tetapi masyarakat kebendaan kini lebih mengutamakan dunia daripada akhirat. Kita belum nampak apakah bentuk negara maju yang ingin kita bentuk pada tahun 2020 yang tinggal 8 tahun saja lagi. Apakah hanya maju dalam kebendaan dengan kekosongan jiwa? Atau kita ingin membina masyarakat yang maju secara fizikal dan juga jiwa bersama-sama.

Ismail Abdullah, Teras Jernang, 16 Ogos 2012.


No comments: